Zacznijmy od podstawowego pytania: czym są nieruchomości komercyjne? Mowa o lokalach, które są przeznaczone do prowadzenia działalności gospodarczej. Oczywiście ze względu na zróżnicowany charakter poszczególnych działalności gospodarczych, lokale komercyjne mogą przybierać bardzo różną formę – od małych lokali usługowych aż po magazyny czy hale produkcyjne.

Rodzaje nieruchomości komercyjnych

Nieruchomości komercyjne to pojęcie, które potocznie jest zamiennie stosowane z określeniem lokale użytkowe. Przykłady to między innymi:

  • powierzchnia biurowa,
  • lokale usługowe,
  • lokale handlowe (sklepy),
  • galerie handlowe,
  • hale produkcyjne
  • lokale gastronomiczne;
  • hotele oraz obiekty rekreacyjne

Nieruchomość z najemcą – czy warto?

Często nieruchomości komercyjne są sprzedawane razem z kontraktem na wynajęcie lokalu (potocznie „z najemcą”). Takie rozwiązanie jest atrakcyjne z punktu widzenia inwestora. Trzeba jednak pamiętać, że czasami można znacząco zwiększyć zyski z inwestycji stawiając na komercjalizację nieruchomości zamiast stawiać na „gotowce inwestycyjne”. Dobry marketing skupiający się na dotarciu do przedsiębiorców, którzy mogą być zainteresowani wynajmem lokalu oraz odpowiednie przystosowanie lokalu do potrzeb lokalnego rynku (np. przekształcenie lokalu handlowego na lokal gastronomiczny) to przykłady działań, dzięki którym ROI z wynajmu może być wyraźnie powiększone.

Przed podjęciem decyzji o zakupie trzeba zrobić duże rozpoznanie rynku

Kluczem jest inwestycja w taki lokal, który będzie charakteryzował się jak najwyższą stopą zwrotu (w postaci comiesięcznej dywidendy za wynajem lub w postaci wzrostu wartości). Wbrew pozorom trafienie w lokal z dobrym potencjałem jest trudnym zadaniem, dlatego warto przed podjęciem decyzji o inwestycji przeprowadzić duży research.

Przed zakupem należy szczegółowo upewnić się nie ma ukrytych zniszczeń (np. wilgoć) lub czy nie jest narażony na trudną sytuację prawną. Do tego trzeba mocno przemyśleć, czy dany lokal ma jakąś istotną przewagę względem innych (np. w postaci lokalizacji lub specyficznych udogodnień).